Lederskab består af dynamiske processer, der ideelt set kræver en bred vifte af teoretisk viden, praktiske færdigheder og ikke mindst personlige egenskaber. Det handler om mere end blot at have en ide, træffe beslutninger og kommunikere dem klart. Det handler om at skabe en tættere forbindelse med omgivelserne, med medarbejdere, teammedlemmer, interessenter, samfund…. Forstå baggrunde og behov, inspirere og motivere til at arbejde sammen mod fælles mål. Det handler om at kunne være tydelig, handlekraftig og ydmyg på samme tid.
I dagens krævende miljø præget af stedse hurtigere teknologisk udvikling og hård international konkurrence om kapital og kompetencer, er det bydende nødvendigt at kunne holde fokus, skabe fornuftige rammer, træffe beslutninger under pres og kommunikere dem, så folk forstår, accepterer, engagerer sig og har viljestyrken til samarbejde.
”Lederskab i øjenhøjde” (LIØ) er et bud på et helhedskoncept, der er udviklet af Stig Næsh Hendriksen over nogle år (2015-2017) i samarbejde med forskere og undervisere på Norges arktiske Universitet i Tromsø (UIT) under udvikling af et nyt Master of Science program i luftfartsvidenskab. Relevant teori er her kombineret med industriens erfaringer og mange års ledergerning i luftfart og serviceindustri.
Det er herfra erfaringen, at koncept og metoder i tilpasset form med fordel kan omplantes til de fleste andre typer organisationer, offentlige som private store og små. Principperne gælder hvad enten der er tale om store, langsigtede beslutninger i et bestyrelsesrum eller hurtige her-og-nu beslutninger og kommunikation i et cockpit eller et team på jorden.
”LEDERSKAB I ØJENHØJDE” kan overordnet beskrives ud fra tre nøgleord:
1. MENNESKER
Det handler primært om mennesker. Om forståelsen af levende, hele mennesker af kød og blod med kompetencer, holdninger og følelser der hele tiden påvirker. Mennesker der strides og begår fejl, men som også som flokdyr er skabt til at samarbejde, men samtidig er individualister og kreative og udvikler ideer, der bringer verden videre. Mennesker der har et formål, sætter mål, udvikler strategier, skaber rammer og lægger planer, der hele tiden skal spille sammen under pres og evig forandring.
2. MENING
Alle mennesker stræber efter en finde mening med tilværelsen for sig og sine nærmeste. Det er derimod en ledelsesopgave at skabe mening (formål) på arbejdspladsen. En ”mening” der kan kommunikeres og som sammen med et sæt af vedtagne ”værdier” kan fungere som overordnede pejlemærker og retningslinjer for det daglige arbejde. Som igen er udgangspunkt for udviklingen af en bæredygtig kultur der understøtter formål, mål, strategier og rammer.
3. MÅDEN
Vi i NU’et observerer, tolker og FORSTÅR en situation, og sætter den i perspektiv (hvorfra, hvorfor ?
Vi træffer BESLUTNINGER på og gerne forinden har vurderet deres konsekvenser for de involverede - på kort og længere sigt (hvorhen? ).
Vi KOMMUNIKERER , så folk lytter, forstår, accepterer og engagerer sig
Vi INTERVENERER på , og handler selv når og hvor situationen skønnes at kræve det. Men… Da er man ”aktør” og ikke ”leder” i egentlig forstand
Vi har alle hver vores ”måde”, der er baseret på vores personlighed, erfaringer, vaner, motivation, relationer Vi påvirkes her af det, vi luftfarten kalder for ”Den menneskelige faktor” og som ofte styrer os uden at vi tænker over det. Vores ”måde” er dermed noget af det vanskeligste at erkende for os selv og især andre endsige ændre på. Men.. det kan lade sig gøre!
Det handler således for alle, og især for ledere med ansvar også for andre, om at skabe balance i dagligdagen mellem på den ene side FAKTA OG FOKUS (Det vi ved og skal) , og på den anden side FØLELSER (dem vi er) som mødes i NU’et (i det vi så gør i virkeligheden) .
Det er Lederskabets vanskelige opgave at forstå og balancere disse mekanismer, være troværdig og både inspirere, ”vej-lede” men også instruere og ultimativt intervenere og ”gå selv”, når det er nødvendigt.
Læring anses her for at være en lige så væsentlig og integreret del af ledergerningen. En opgave der desværre ofte nedprioriteres under indtryk af tidnød og… manglende indsigt !
I de to bøger, ”lederskab i øjenhøjde og den menneskelige faktor” og ”Fra vision til virkelighed- Den strategiske udfordring” kommer vi hele vejen rundt i ”LIØ” konceptet, der belyses med teori, cases og personlige erfaringer inkl. egne erkendte fejl, som det skønnes at andre også kan lære af.
Det kunne også kaldes for ”Bæredygtig ledelse” . Et begreb der forskes i og tales meget om i dag.
(Læs f.eks. amerikanske professor, Alison Taylors bog fra i år ”Higher Ground , Harvard Business Review Press – eller omtalen på www.Lederstof.dk juli 2024)
Grundmodellen:
Et værktøj til analyse og systematisk ledelses indsats
At lykkes som leder, og medarbejder, kræver både indsigt og overblik, en tydelig vej frem, gode rammer samt viljestyrke til at turde være realistisk ærlig og agere situationsbestemt i praksis og kunne sige både til- og fra. Det kan være frustrerende og hårdt, men… det belønnes med positive mennesker i en bedre ”verden” , der hele tiden udvikler sig. Og …det kan læres ved systematisk træning. Ligesom hos piloterne i cockpittet !
Bliv inspireret af bøgerne og artikler hos ViVi Consult og kontakt os for en uforpligtende snak om hvordan vi kan hjælpe dit lederskab videre.
Comments